چاپ
بازدید: 756
هدف از طراحی سایت سازمانی چیست ؟

امروزه افراد علاقه بسیار زیادی به استفاده از اینترنت و انجام کارهای خود به صورت اینترنتی دارند. و کارهای روزمره خود را معمولاً به صورت اینترنتی انجام می‌دهند و با توجه به نیاز و علاقه مشتریان، برای شرکت ها هم بسیار مهم است که بتوانند رضایت مشتری خود را جذب کنند و نیازهای آنها را برطرف کنند.
در دنیای امروزی هر سازمان سایت مخصوص به خود را دارد و همچنین در سالهای اخیر بسیاری از سازمان ها اقدام به طراحی سایت سازمانی برای خود کرده اند و هدف یک سازمان از تشکیل سایت، تعامل بهتر با کاربران و هماهنگی بین بنگاه های زیر مجموعه و پاسخگویی سریعتر و ایجاد ساخت اطلاعاتی مناسب و جلوگیری از بی نظمی در برنامه ریزی ها می باشد.

اهمیت طراحی سایت سازمانی؟


هدف از طراحی سایت سازمانی سرعت بخشیدن در ارائه خدمات به ارباب رجوع است که در دستور کار اکثر سازمان های بزرگ خصوصی و دولتی قرار گرفته است و یکی از اولویت های مهم کاری آنها می باشد. وجود یک سایت سازمانی برای سازمان فواید بسیار زیادی دارد و به غیر از ارائه اطلاعیه ها و اخبار مختلف بایستی توانایی انجام بسیاری از خدمات آن سازمان را که به صورت حضوری انجام می‌شده به صورت اینترنتی و مجازی انجام دهد. در حقیقت هدف از طراحی سایت سازمانی جلوگیری از اتلاف وقت بیهوده و کم کردن بروکراسی اداری و کاغذ بازی برای ارائه خدمات بهتر به افراد می باشد.
سایت های سازمانی معمولاً در دو قسمت کاربران عمومی و کاربران سازمان طراحی شده است به طوری که اگر کارمندان همان سازمان از سازمان درخواستی داشته باشند مثل درخواست مرخصی و یا فیش حقوقی خود، می توانند آن را از سایت به صورت آنلاین و با سرعت بیشتری دريافت کنند و همچنین ارباب رجوع نیز می تواند درخواست های خود را از طریق سایت انجام دهد و در کل یک سایت سازمانی خوب می‌تواند به بهبود فعالیت ها و رشد مجموعه کمک بسیاری داشته باشد.

مزایای داشتن سایت برای سازمان ها:


کاهش مراجعه حضوری : زمانی که یک سازمان سایت مناسبی داشته باشد بسیاری از نیازها و سوال های متقاضیان برطرف خواهد شد و افراد اکثر کارها خود را می توانند به صورت غیر حضوری انجام دهند. پس در نتیجه مراجعه حضوری به سازمان کاهش یافته و این امر باعث راحتی و بهبود عملکرد کارمندان این سازمان نیز می شود.
رضایت بیشتر ارباب رجوع : یکی از هدفهای مهم سازمان ها جلب رضایت ارباب رجوعان خود می باشد و همه سازمان ها تمام تلاش خود را می کنند تا خدمات بسیار خوبی را به متقاضی ارائه دهند، که داشتن سایت سازمانی می تواند به رضایت متقاضیان و تحقق این هدف کمک شایانی داشته باشد.
سرعت بخشیدن به انجام کارها : داشتن یک سایت سازمانی قوی موجب صرفه جویی در زمان انجام امور سازمانی می‌شود و می‌تواند کارایی سازمان را دوچندان کند زیرا افراد زمانی که از سایت استفاده می کنند می توانند حتی در ۲۴ ساعت شبانه روز به سایت مراجعه کرده و خدمات مورد نظر را دریافت کنند.

امکانات و قابلیت های طراحی سایت سازمانی


از جمله قابلیت هایی که سایت سازمانی برای متصدیان سازمان و مراجعه کنندگان دارد:
متقاضیان می‌توانند با متصدیان سازمانی ارتباط داشته باشد و برای آنها مطلب ارسال کنند.
سایت دارای ویرایشگر پیشرفته آنلاین می باشد، تا اگر اطلاعاتی نیاز به تغییر داشته باشد آن را ویرایش کنند.
کاربران می‌توانند به صورت تخصصی اطلاعات را جستجو و آرشیو مطالب، عناوین، خلاصه و شرح مطالب را مشاهده کنند.
در سایت امکان تغییر تمپلت پیش فرض نرم افزار و ویرایش های گرافیکی وجود دارد.
امکان تنظیم فرمت های نمایش ،عنوان و تنظیم استایل ها، تنظیم خلاصه و متن مطلب
امکان معرفی خدمات سازمان به همراه قیمت وجود دارد.
امکان معرفی پروژه ها به مشتریان و قراردادهای سازمان وجود دارد.
در سایت امکان پخش فیلم ها و تیزر های مرتبط با آن مجموعه وجود دارد.
پرسنل می توانند فیش حقوقی خود را بر روی سایت مشاهده کنند.
در سایت امکان معرفی سطوح مدیریتی و مدیران سازمان یا شرکت وجود دارد.
افراد می توانند در سایت نمودار نوسانات قیمت ، نرخ ،ارز و... را مشاهده کنند.
امکان نمایش راهنمایی طبقات ،اتاق ها ، دفاتر و تلفن های داخلی در قالب اینترنتی وجود دارد.
می توانید از این طریق با پرسنل ارتباط بگیرید و یا چت آنلاین از طریق سایت داشته باشید و همچنین میتوانید تبادل فایل از طریق سایت انجام دهید.
امکان نمایش چارت سازمانی و هیئت مدیره و معرفی آنها وجود دارد.

هفت عنصر کلیدی در طراحی سایت سازمانی موفق


عوامل بسیار زیادی بر کارایی یک وب سایت تاثیر می گذارد ولی این هفت عنصر از تاثیرات بیشتری برخوردار هستند.
طراحی بصری خوب؛ طراحی سایت سازمانی در حقیقت قدرت کسب و کار آنلاین شما را به نمایش می گذارد و زمانی که شما طراحی بصری خوبی بر روی سایت تان انجام داده باشید نشان دهنده حرفه‌ای بودن سازمان یا شرکت شما می باشد. این طراحی های بصری عبارتند از: موضوع، لوگو، فونت ها ، رنگ ها ، تم ها و....
کیفیت محتوا؛ زمانی که متن و محتوایی که شما در سایت به اشتراک می گذارید مطالب مفید و با کیفیتی باشد می تواند به جذب مخاطب شما کمک بیشتری داشته باشد و محتوای شما باید آموزنده و در عین حال برای خواننده جذاب باشد.
مسیریابی مناسب در سایت؛ خوانندگان سایت شما باید به راحتی بتواند داخل سایت شما حرکت کنند و شما باید نوار مسیریابی در بالای صفحه و یا در سمت چپ صفحه سایت قرار دهید، و این نوار به افراد برای پیدا کردن مطالب مورد نظر خود می تواند کمک بسیار زیادی داشته باشد و مخاطبان به راحتی و به سرعت موضوع مورد نظر خود را پیدا می‌کنند.
گزینه call to action ؛ در اینجا منظور از این گزینه این است که شما باید از کلماتی جذاب در سایت تان استفاده کنید که بازدیدکنندگان سایت را به خود جذب کند و باید بررسی کنید که چه کلماتی تاثیر بهتری بر روی مخاطبان سایت دارد و با این کار باید مخاطبان را با خود همراه سازید.
اعتبار وب سایت سازمانی؛ زمانی که سایت شما بسیار قوی طراحی شده باشد می تواند به عنوان یک منبع معتبر برای شرکت یا سازمان شما باشد. پس بایستی محتوای شما سازماندهی شده و از لحاظ گرامری درست و قوی باشد و طراحی هر صفحه باید متناسب با آن موضوع باشد و همچنین در هر صفحه اطلاعات تماس و پیوند های شبکه های اجتماعی را برای مشتری های تان فراهم سازید، این کار باعث می شود که اعتماد مشتریان را به خود جلب کرده و خدمات بهتری را به آنها ارائه دهید.
سایت موبایل فرندلی ؛یک سایت سازمانی مناسب باید بتواند در انواع صفحه های نمایش و در دستگاه های مختلف به درستی نمایش داده شود زیرا ممکن است که افراد با گوشی‌های هوشمند مختلف و تبلت ها و سیستم ها سایت شما وارد شوند.
بهینه سازی موتور جستجو(سئو) همه سایت ها توسط موتورهای جستجوگر رتبه بندی می شوند، این رتبه بندی بر اساس چگونگی بهینه سازی محتوای آنها می باشد. باید دقت داشته باشید که نباید تنها به ظاهر سایت توجه کنید و بایستی به طراحی بصری و محتوا نیز که از اجزای ضروری یک سایت موفق هستند هم توجه داشته باشید ،زیرا اگر یک سایت ظاهر بسیار زیبایی داشته باشد ولی در نتایج موتورهای جستجوگر بالا نیاید ارزشی ندارد.